Starosłowiańska osada, bohaterowie i demony
Każda wciągająca opowieść ma swojego bohatera. Ten zaś często otacza się niesamowitymi przedmiotami i stworzeniami, które bywają pomocne lub wręcz przeciwnie, utrudniają mu życie i szczęśliwe dotarcie do celu. Zmagania śmiałka połączone z determinacją, odrobiną szczęścia i odwagą czasem sprawiają, że jego dokonania stają się legendarne. A warto pamiętać, że każda legenda żyje w swoim wyjątkowym świecie, który jest wykreowaną, często nierealną rzeczywistością.
Lubię tworzyć własnych bohaterów, artefakty i rzeczywistości, także przy udziale i współpracy z artystami. To ważne elementy, które połączone w całość budują opowieść, która ma poruszyć serce, wzbudzić emocje i zapaść na długo w pamięć. A być może z czasem, stać się wyjątkową legendą…
Osada
// zakres prac: koncepcja, projekt, nadzór nad realizacją i wykonanie wybranych rozwiązań. Klient: park rozrywki.
Osada to wyjątkowe i magiczne miejsce. Łączy ona świat starosłowiańskich bóstw i artefaktów z postaciami, których perypetie nadały otoczeniu wyjątkowe znaczenie. Koncepcja zawiera plan całego grodu oraz wizje poszczególnych budowli, które były tworzone od szkicu, aż po konkretne rysunki, makiety, modele 3D oraz projekty architektoniczne i konstruktorskie.
Do projektu wniosłem wyobrażenie całości oraz szkice i opisy kluczowych elementów. Wsparciem służyła Agata Sztyber-Sławek, która pełniła rolę głównego architekta i opracowała w detalach kilka kluczowych konstrukcji, jak np. Kurhan – grobowiec Zadziora. Współpracujący Zespół w ramach prac nad projektem pełnił też rolę koordynującą przy ich fizycznym budowaniu. Kilka atrakcji, takich jak Wychodek Kowala, Leśne Duszki, elementy do Drzewa Życzeń i Ścieżki Ciszy tworzyłem samodzielnie w warsztacie.
W zamyśle na gród składały się budowle drewniane w konstrukcji tradycyjnej, stylizowane na artefakty z czasów dawnych Słowian. Osada miała być przystępna dla zwiedzających i atrakcyjna wizualnie. Projekt rozpoczął się w 2020 roku i obecnie jest w trakcie dalszej rozbudowy przez inwestora.
Pałac Wiślanki
// zakres prac: koncepcja i projekt konstrukcji statku [platformy widokowo-rozrywkowej]. Klient: park rozrywki
Pałac Wiślanki to monumentalna konstrukcja przypominająca kształtem statek oraz ciało ryby. Zgodnie z koncepcją parku oraz stworzoną Legendą o Wiślance i Zadziorze, to magiczne miejsce łączy w sobie różnorodne atrakcje i stanowi centrum wydarzeń parku. Pośrodku mierzącego blisko 45 m długości 'kadłuba’ znajduje się centralnie usytuowana wieża widokowa — serce oraz oś statku. Z jej zwieńczenia kaskadami spływa woda, dając orzeźwienie i niosąc życiodajną energię otoczeniu.
Na wysokości ponad 20 m mieści się taras, a z niego rozpościera widok na cały park oraz malowniczą okolicę. Stamtąd właśnie najdzielniejsi śmiałkowie mają możliwość odbycia długiej na 300 m jazdy tyrolką. Na odwiedzających czekają różnorakie atrakcje: zjazdy zjeżdżalniami z burt statku, pokazy mappingu 3D na żaglach i kino plenerowe, spotkanie z samą Wiślanką — a to tylko część z wielu sposobów eksploracji tego obiektu. Wspaniałe ożaglowanie statku-pałacu stylem mocno nawiązuje rybich płetw i przy tym zapewnia zwiedzającym odpowiednią ochronę przed słońcem.
Powyżej zdjęcie pierwszego prototypu statku na tle starorzecza Wisły i miejsca planowanego posadowienia gotowej konstrukcji. Oprócz samej koncepcji rozwiązania, idących za nią modeli, szkiców i planów 2D / 3D, powstała także niezbędna dokumentacja potrzebna do budowy stworzona przez biuro konstruktorskie.
Drzewo Życzeń
// zakres prac: koncepcja i projekt konstrukcji drzewa, współpraca z konstruktorem oraz wykonawcą. Klient: park rozrywki
Instalacja Drzewo Życzeń w założeniu jest ważnym i centralnym punktem osady. Drzewo
posadowione jest na blisko 1,5 m wzniesieniu z rozłożystą, połyskującą w słońcu
wielobarwną koroną, co czyni je mocną dominantą przestrzeni. Praktycznie od początku
tworzenia koncepcji Parku atrakcja stanowiła jeden z kluczowych elementów opowieści, z
którą związane były losy głównych bohaterów: Wiślanki i Zadziora. Całą historię tej pary oraz
wydarzenia powiązane ze znaczną częścią zabudowań, architektury oraz atrakcji
tworzonych w Parku opowiada Legenda. Jej celem jest prowadzić odwiedzających
po Parku, przyciągać fascynującymi zwrotami akcji i wydarzeniami.
Legenda o Wiślance i Zadziorze oraz jej bohaterowie
// zakres prac: przygotowanie legendy i koncepcja postaci oraz ścisła współpraca z artystami przy tworzeniu postaci 2D i modelowaniu postaci w 3D Klient: park rozrywki
Mieszkańcami starosłowiańskiej osady byli niesamowici bohaterowie. To ich losy były osią wszystkich wydarzeń opisanych w Legendzie o Wiślance i Zadziorze. Tworzona historia nawiązywała mocno do lokalizacji parku, który jest usytuowany w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły. Poniżej przedstawiam zarys pierwszego, z ponad dwudziestu rozdziałów legendy, pt. Fala Wisła. Każdy rozdział opisywał kolejne miejsca i postaci, które zgodnie z koncepcją miały zostać stworzone w parku.
FALA WISŁA Witam Ciebie Podróżniku! Przed Tobą cudowna historia, którą zaraz Ci opowiem. Pamiętaj proszę, że przekazuję ją Tobie w wielkiej tajemnicy, bo część tej wiedzy jest magiczna i tylko osoba z czystym sercem, jak Ty, powinna ją poznać. A teraz słuchaj, słuchaj… Były to dawne czasy, kiedy królewny Białka i Czarnuszka szczęśliwie żyły przy Rycerzu Czantorze. Nadszedł jednak dzień kiedy Matka Ziemia kazała rozstąpić się górom i wypuścić wody. Czantor musiał być posłusznym, lecz nie chciał dziewcząt wypuścić w nieznane strony. Wysłał zatem tylko jedną falę na zwiady i wyszukanie drogi. Siostry zrywały z brzegów kwiaty, uplotły wieniec i ozdobiwszy wysłaną falę, żegnały ją serdecznie. Ta fala, zwana wyszła czyli Wisła, wypłynąwszy z gór ulubionych, znalazła się niebawem na równinie i z tęsknoty już chciała wrócić do sióstr, gdy ujrzała z daleka przed sobą inne góry i chociaż były one mniejsze podążyła ku nim. Fala Wisła, płynąc prosto z gór, przemierzała krainy kierując się na północ w stronę Bałtyku, wprost ku swojemu przeznaczeniu. Pewnego dnia na drodze napotkała wyjątkowe miejsce, które oparło się jej sile i na czas jakiś wstrzymało jej bieg! Był to Tęgi Brzeg - magiczny wytwór ziemi, leżący z dala od wszelkich ludzkich oczu. W tym oto miejscu Wody Wisły w czarodziejski sposób stężały niemal zastygając w bezruchu, jakby cudownie zawieszone w powietrzu. Stan ten trwał kilka dni albo i dłużej, kto to wie?! Jedno jest pewne: nie był to absolutny bezruch, bo wody Fali Wisły formowały się w tym czasie w cudowne kształty. Tworząc w magiczny sposób na przemian niesamowite stworzenia i rośliny. Każde z nich, po krótkiej chwili od uformowania uwalniało się z wodnych objęć przybierając ulotną postać chmurek z pary wodnej. I każde z nich, jedno za drugim, żyjąc własnym życiem odpływało w dal, tylko po to by skryć się w otaczających Tęgi Brzeg zaroślach. Jak się domyślasz, nikt by w to nie uwierzył. A tym bardziej w to, co stało się niedługo później.
W tym projekcie silny kontekst dla kształtowania istot, ludzi, demonów oraz bogów stanowiły polskie podania i legendy prasłowiańskie. Na kanwie przygotowanej Legendy powstało wiele koncepcji bohaterów oraz towarzyszących im stworzeń. I to one właśnie dzięki współpracy z młodą i bardzo kreatywną artystką Leną Dąbską, nabierały ostatecznych kształtów i było w nie tchnięte życie. Jej styl pracy idealnie wpisywał się w tworzoną opowieść.
Kluczowe postaci były opracowane jako modele 3D w celu ich wykorzystania w bardzo powtarzalny i zunifikowany sposób. Za modelowanie 3D była odpowiedzialna spółka Real Dream Vision oraz grafik kreatywny, któremu bliskie było działanie z bohaterami utrzymanymi w takiej konwencji. .
Tworzone szkice, rysunki oraz modele 3D miały zostać wykorzystane na następujących polach eksploatacji:
- w działaniach marketingowych, do tworzenia infografik, materiałów promocyjnych, komunikacji w mediach czy w prostych animacjach;
- do tworzenia scenografii i przedmiotów do parku: kostiumy, animatroniki, rzeźby i konstrukcje;
- do monetyzacji koncepcji i produkcji oraz sprzedaży gadżetów – amulety, talizmany, artefakty oraz kreacji figurek kolekcjonerskich i zabawek dla dzieci.
Wychodek kowala
// zakres prac: koncepcja i wykonanie animatronika z gadającą postacią. Klient: park rozrywki
Koncepcja wychodka – animatronika z pomocnikiem kowala siedzącym w środku nadawała swojskiego klimatu otoczeniu. Rozwiązanie zostało zbudowane w oparciu o stalowy szkielet oraz drewno sosnowe, a pomyślane tak, aby pełnić też funkcję mobilnej atrakcji. Prace objęły stworzenie całej koncepcji i planów oraz wszystkich elementów rozwiązania za wyjątkiem przygotowania modułu sterowania dźwiękiem.
Osią atrakcji jest siedząca w środku postać, która w izolacji od świata wydaje z siebie różne dźwięki: pomruki, jęki i mamrotanie. Jednak z chwilą uchylenia drzwi, poirytowany starzec pochyla się do przodu, ciągnie drzwi do siebie i krzyczy na nieuważnego odwiedzającego! Fajne emocje, duży element zaskoczenia oraz wykonanie z dbałością o detale.
Leśne duszki
// zakres prac: koncepcja i wykonanie postaci. Klient: park rozrywki
20 rzeźb tworzy kolekcję leśnych duszków-stworzeń, które stanowią kluczowy element plenerowej atrakcji Ścieżka Ciszy. To wyjątkowi obrońcy, stojący na straży spokoju i ciszy w leśnym zagajniku. Każdy, kto naruszy mir tego miejsca, spotka się z ognistym spojrzeniem strażnika, umiejącym zamrozić krew w żyłach, a nawet sparaliżować nieuważnego śmiałka!
Wszystkie postaci zostały wykonane ręcznie z dbałością o detale. Bazą był stalowy szkielet pokryty warstwą cementu, finalnie pomalowany i zaimpregnowany hydrofobowo. Tak oto powstała unikalna plejada leśnych stworzeń rodem ze starosłowiańskich podań. Prace objęły przygotowanie koncepcji atrakcji „Ścieżka Ciszy” oraz wykonanie leśnych duszków.